Maturitatea

Imbatranesc si imi dau seama cu durere cum ma indepartez cu pasi intortocheati, dar fermi, de propria mea adolescenta, care a fost cel mai frumos experiment la care m-am supus vreodata. M-am intrebat inca de la 18-19 ani de ce Noica credea (in Jurnalul de la Paltinis) ca varsta de 25 de ani este acea borna care separa devenirea de facere si, desi nu-mi place sa o recunosc, presimt ca tot ce voi fi (lasand la o parte revelatiile sau situatiile limita, de care imi vreau viata golita) este deja continut in mine. Iar, pe deasupra, ca o povara suplimentara ma ineaca sentimentul ca am ajuns o solidificare a celor mai apasate trasaturi adolescentine: un eu tras in plumb = adult. Ce truism dureros! Cele mai importante carti sunt deja in urma ca niste pilastrii insangerati si scrijeliti de mine insumi: ii vad pe Tolstoi, Dostoievski, Mann si Musil, Joyce, vesnic ingerii mei pazitori. Si pulberea visarilor mele de hoinar prin acest oras de rumegatoare: mi-aduc aminte primul an de liceu cand l-am citit de 4-5 ori pe kitschosul de Werther sau de experientele mele de psalmist din Baudelaire sau cum l-am devorat pe Cioran intreg intr-o singura vara la 14 ani. Sunt un amestec de biblioteca si bordel, un ramasag intre pasiunea unui barbar si fanatismul unui calugar. Intr-o zi ticalosii ma vor intelege… si tarfele ma vor iubi.

Acest articol a fost publicat în Triviale și etichetat , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

3 răspunsuri la Maturitatea

  1. paul zice:

    Ultimul verstet e super(b)!

  2. paul zice:

    Am recitit cu incantare aceasta soapta a tineretii lucide care stie prea mult si prea devreme, a tineretii orgolioase care, nemuritoare inca, incepe sa se teama. Din fericire, aveti dreptate: tot ce sunteti este deja continut in dumneavoastra. Sunteti propriul dumneavoastra talent. N-a mai ramas nimic de intregit. Veti fi oricine veti dori pentru ca poti sa-ti tradezi talentul, el nu te tradeaza niciodata. Sunteti rar dar nu etern – eu am crezut odata ca cele doua sunt sinonime – , talentul va compensa acest impediment. (Sau preferati sa fiti etern?) In ceea ce priveste maturitatea, vi se pare! Asta e o boala la care Dumnezeu v-a vaccinat.

  3. Vicuslusorum zice:

    Ce raspuns sa va dau? „With hard people, intimacy is a source of shame – and something precious”. (Fr. Nietzsche – Beyond Good and Evil)

Lasă un răspuns

