Cei superiori

Nu-mi place și nici nu mă pierd ușor cu firea. Am o bună stăpânire de sine, atunci când situațiile nu sunt ieșite din comun, iar atunci !când se întâmplă să iasă din tipare trăiesc o stare de stupefacție care mă împinge la o meditație prelungită în vederea unui plan imediat.

Rareori, spre niciodată, am sentimente puternice pentru semenii mei. Îi asociez cu o serie de corpuri care se mișcă după o serie de reguli, care sunt mai puternice decât ei sau decât mine. Singurul lucru care mă mișcă este suferința lor. Durerea lor și nu ei personal, boala trupului sau a sufletului sub orice formă le-am găsi, mă indignează, mă împing să caut neapărat un vinovat, să caut o explicație și să vânez un presupus vinovat.

Din câte mi-a fost dat să înțeleg, acestea sunt ingredientele lipsei de respect pentru autoritate.

Adevărul este că singura autoritate căreia ma supun, dar nu înainte de o bătălie chinuitoare cu mine însumi, ar fi doar Dumnezeu. După el îi judec pe ei și în fața nici unuia dintre ei nu mă voi înclina sufletește, dacă nu seamănă cu Dumnezeul pe care îl iubesc. Și vă spun că gândesc astfel în fiecare clipă în care sunt treaz sau adormit.

Departe de mine orice dogmatism însă. Nu port vendete teologice sau cruciade morale cu cetățenii din parcuri, autobuze și cârciumi.

De ce nu mă încred în autoritate? Nu pentru că nu aș respecta principiul autorității, ci tocmai deoarece îl respect prea mult.

Nu îmi plac bogații, pentru că au aceleași defecte și calități ca cei săraci și de rând. Vorbesc la fel, râd și plâng asemenea, beau și se fut cu aceiași îndârjire. Nu găsesc nimic strălucitor, eclatant și metafizic într-un hoit de miliardar. Despuiat de însemnele exterioare ale bogăției sale, cei mai mult bogați, asemeni celor mai mulți dintre noi, sunt neimpresionanți comportamental, intelectual, estetic sau sexual. Manierele și obiceiurile de consum, părerea excesiv de gonflată despre ei înșiși a președinților, a marilor manageri, a celor mai reputați sportivi nu îmi spun nimic deosebit. Între o sticlă de șampanie și un vin de la țară, cel ce caută beția nu face deosebire. Între sexul larg deschis al unei actrițe frumoase și faimoase, și cel umed și primitor al unei coafeze cochete de la colțul blocului, sexul tău nu știe care este care. Pur și simplu preferințele biologice nu costă nimic. Dorința plăcerii este irelevantă ca marfă. Nu poți comercializa instincte, ci le poți doar epuiza intensitatea pentru o vreme.

Nu mă pot apleca nici în fața savanților, a preoților, a marilor artiști. Mărturisesc totuși o afinitate mai mare cu un cercetător umil, care s-a transformat pe sine în vederea unei cauze ce depășește limitele nevoilor sale trupești, decât cu un milionar care azvârle zeci de mii de dolari pe serviciile unor prostituate, care, oricât de simpatic mi-ar fi, nu procedează altfel decât ar face-o taximetriștii, gunoierii sau chiar savanții, dacă s-ar afla în posesia unei sume apreciabile. Pe de altă parte, mințile luminate sunt deja armată în anumite instituții prestigioase. Am îndoieli în ce măsură Iisus, Newton sau Fleming au schimbat în mai bine soartă omenirii. Nici o contribuție la progresul speciei nu se realizează de la sine, ci doar acolo și când se poate, doar dacă mijloacele sunt sau nu la îndemână. Părți mari din Africa și chiar Asia își continuă existența de parcă beneficiile religiei, ale fizicii sau ale medicinei contează prea puțin. Jumătate din populația lumii trăiește în sărăcie, iar cealaltă o duce în strâmtorare sau într-o bunăstare relativă.

Oricâte mărci ale distincției sociale ar plăsmui cei superiori, până ce nu vor da semne că vor deveni o adevărată aristocrație de sânge, nu doar o gașcă de mahări oarecare, în așa fel încât pregătirea pentru distincție să înceapă din fragedă pruncie, marea lor autoritatea va fi, in abstracto, la o distanță de un cont bancar de oricine de pe lumea aceasta.

Acest articol a fost publicat în Triviale. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

