Maimuțele lui Dumnezeu

Deși religia continuă marșul său istoric spre extincție în cele mai prospere societăți ale globului, adevărata ieșire din religie, cea marcată de dispariția categoriilor de gândire religioasă, adică ale metafizicii, încă nu a avut loc. Nici în cele mai civilizate colțuri ale lumii, acolo unde, într-adevăr, religiosul a fost substituit cu dominația raționalului, bietul om de rând nu a priceput că lecția finală a ateismului nu se termină cu necredința sa într-o putere nenaturală ce se ascunde drept cauză în spatele fenomenelor naturale. Dimpotrivă. Realizarea faptului că religia preschimbă fabulațiile imaginației omenești în ființe cu același grad de realitate ca toate corpurile materiale trebuie dusă până la capăt: oare tot ce-a făurit omul în sinea sa sub numele de religie nu este în cele din urmă imaginea ruptă în două, între un dincoace al suferinței și un dincolo al fericirii, a lumii noastre de aici și de acum? Orice ateu ce se numește astfel, și nu este doar o trompetă de blasfemii de vraja cărora nu s-a eliberat, trebuie să rezolve în sinea sa ultima problemă: să nu fie religia altceva decât expresia reală a naturii omului și a mersului său prin lume din zorii speciei până aproape de curând? Omul se reflectă, vorbindu-se pe sine, în chemările și comenzile a ceea ce el numește adevărat și nemuritor mai mult decât în orice obiect din realitate. Obiectul nevăzut este chiar el însuși în ceea ce are diferit în întregul regn animal. Deși în fiecare clipă suntem parte din natură, abia în religie aflăm particularitatea naturii noastre care se opune, pierzîndu-și vizibilitatea, naturii generale ce ne consumă și ne înglobează.

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în Triviale. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

3 răspunsuri la Maimuțele lui Dumnezeu

  1. dangabrielontelus zice:

    Aceasta este frumusețea tragică a liberului arbitru: nici teistul nu îl poate convinge pe agnostic, nici agnosticul nu îl poate convinge pe teist de valabilitatea perspectivei din care consideră lumea. Rămâne, fie și ca temă de reflecție, alternativa celebră a lui J. Monod: hazard sau necesitate. Dacă, luate în sine, formele materiale, vii și nevii sunt indiferente față de un scop care le transcende, în schimb, ierarhia structurilor organizaționale teleologice care sunt organismele vii, culminând cu omul și, mai ales, coerența creșterii în complexitate a acestora nu sunt întâmplătoare. Dincolo de faptul că o modificare, fie cât de mică, a valorilor celor șase constante universale ale cosmosului ar fi determinat, cel mai probabil, inexistența vieții și, deci, a fenomenului conștiinței, a reduce spiritualitatea la procese biochimice și biofizice petrecute în creierul omenesc este un afront la adresa inteligenței. Iar a considera că viața spirituală este necesarmente dependentă de suportul său material, chiar dacă trupul și sufletul au aceeași demnitate existențială, fiind fațete diferite ale aceleiași creații constituie, de asemenea, un tragic abuz al instrumentarului științific și/sau tehnologic. Există o probabilitate ca foametea, ca de altfel și frica și lăcomia, să fi jucat un rol important în evoluția societății omenești, însă realitatea cosmosului, a viului și a conștiinței nu au cauzalitate și finalitate intrinseci, reprezintă structuri organizaționale deloc întâmplătoare, care mărturisesc un ceva transcendent. În fine, mistica, filosofia, știința, toate deopotrivă, deși fiecare cu mijloace specifice ne învață că lucrurile care nu se văd sunt mai importante decât acelea care se văd… ,,De ce există mai degrabă ceva decât nimic?”

    • eftin zice:

      ,,De ce există mai degrabă ceva decât nimic?” — pentru că e mai ieftin. Sigur, mai sunt unele probleme cu matematica, dar, în mare, s-ar părea că ar fi nevoie de un consum extra-imens & supra-infinit de energie pentru a ține universul gol, prin urmare e mai ieftin să fie ceva decât nimic.

  2. Ghita Bizonu' zice:

    Asa oa mica brafa – maimuta aia sectanta m-a blocat .. ” We are unable to post your comment because you have been blocked by Criticatac. Find out more. ”
    Ma rog ma rog „normal” insa se plangea si Zbaganu ca este cenzurat…
    Mde de conservator este conservatior sectantu’ …

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s